dnes je 6.7.2022

Input:

Access 2013: Vytváření relací v databázi

15.6.2015, , Zdroj: Verlag Dashöfer

Pokud jste vytvořili několik tabulek, musíte programu Access 2013 sdělit, jak má tyto informace dát dohromady. Prvním krokem v tomto procesu je definice vazeb – relací mezi těmito tabulkami. Je to základní krok, po kterém potom můžete vytvářet další dotazy, formuláře a sestavy zobrazující informace z několika tabulek současně.

Uvedené téma se naučíte na zkušební databázi access_relace_zakaznici.accdb, kterou jste vytvářeli v jedné z minulých kapitol.

Úprava tabulky pro relace

1. Primární klíč

Všechny tabulky by měly mít nadefinován primární klíč – je to pole identifikující jednoznačně každý záznam tabulky. Do tohoto pole nelze vložit žádnou duplicitní hodnotu (nejčastějším typem primárního klíče je typ automatické číslo).

Primární klíč nastavíte tak, že v návrhovém zobrazení tabulky označíte příslušné pole a na kartě NÁVRH kliknete na tlačítko Primární klíč.

V případě nevytvoření primárního klíče při tvorbě tabulky o něj Access sám požádá. V tom případě si ovšem zkontrolujte, zda tam nevložil nové pole nebo zda nezvolil nějaké vaše pole, které je určeno pro jiný účel.

V našich tabulkách jsme nastavili primární klíče:

  • T-Firmy: KódZákazníka
  • T-KO: KodKO
  • T-Pracoviste: KodP

2. Zajistit pole, které bude tvořit vazbu (relaci) mezi tabulkami

  • T-Firmy: tato tabulka je řídící a nevytváří se v ní další pole – použijete pole KódZákazníka.
  • T-KO: pole KodFirmy (určené k nastavení relace s tabulkou T-Firmy)
  • T-Pracoviste: pole KodFirmy (určené k nastavení relace s tabulkou T-Firmy)

Všechna tato pole musí být stejného typu: dlouhé celé číslo. Současně u těchto polí musí být zrušena výchozí hodnota (patrně je nastavena na 0). Relace lze obecně nastavovat i mezi textovými poli – zkontrolujte ovšem počet znaků pole, aby nedošlo k chybě.

Vytváření relací

Ve zkušebním cvičení chcete evidovat několik kontaktních osob u našich firem. Není vhodné je přidávat do hlavní tabulky T-Firmy. Nevíte totiž, kolik kontaktních osob bude a museli byste do tabulky mnohdy zbytečně doplňovat více polí „do zásoby“ pro několik možných kontaktních osob. Je tedy mnohem výhodnější vytvořit samostatnou tabulku kontaktních osob s polem firmy (T-KO), ke které patří a následně tuto tabulku provázat s původní tabulkou firem. Tak zajistíte, že lze vždy dohledat kontaktní osobu a firmu, které k sobě patří.

Stejně tak pro evidenci pracovišť je vytvořena samostatná tabulka T-Pracoviste, ve které je opět pole pro

Nahrávám...
Nahrávám...