Naučíme se vytvářet první a základní část databáze – tabulky. A to na postupném vytváření databáze zákazníků, kde budeme evidovat své zákazníky – obchodní partnery, provozovny těchto zákazníků a jejich kontaktní osoby.
Spusťte Access 2013, zvolte novou prázdnou databázi a uložte ji.
![](/images/onlibpc/6.5.1-1.jpg)
Databáze je zatím prázdná – bez jednotlivých objektů. Access 2013 už připravil vytvoření nové tabulky v zobrazení datového listu. Vytváříte základní tabulku FIRMY. Bude potřeba do tabulky přidat nová pole a určit jejich datový typ.
V záhlaví tabulky klikněte na tlačítko Kliknutím přidat a vyberte datový typ – např. Krátký text.
![](/images/onlibpc/6.5.1-2.jpg)
Následně pojmenujte nové pole – např. Název firmy.
![](/images/onlibpc/6.5.1-3.jpg)
Tímto způsobem si vytvořte základní tabulku, ze které potom budete vycházet pro další práci. Tabulka bude obsahovat informace o zákaznících – bude obsahovat následující pole:
Název pole
|
Datový typ
|
KódFirmy
|
automatické číslo (přejmenujeme automaticky vytvořené pole ID)
|
Název firmy
|
krátký text
|
Adresa
|
krátký text
|
Město
|
krátký text
|
PSČ
|
číslo
|
Telefon
|
číslo
|
Fax
|
číslo
|
E-mail
|
krátký text
|
IČO
|
krátký text
|
DIČ
|
krátký text
|
Obor
|
krátký text
|
Typ
|
krátký text
|
Poznámka
|
dlouhý text
|
![](/images/onlibpc/6.5.1-4.jpg)
Po vložení a úpravě polí (datový typ je možné zpětně změnit na kartě POLE v části Formátování) uložte tabulku příkazem SOUBOR – Uložit (nebo klávesovou zkratkou Ctrl+S). Zobrazí se následující dialogové pole. Zde zapište název tabulky (je vhodné název tabulky začínat písmenem T nebo jinými znaky určujícími, že je to tabulka – pro přehlednost objektů v celé databázi).
![](/images/onlibpc/6.5.1-5.jpg)
Nyní jste vytvořili následující tabulku, do které už můžete zapisovat jednotlivé údaje:
![](/images/onlibpc/6.5.1-6.jpg)
Tím máte hotovou jednu tabulku – tabulku evidence zákazníků – firem. Nyní budete vytvářet další tabulku – tabulku kontaktních osob (ve které budete později zapisovat k jednotlivým evidovaným firmám kontaktní osoby). Tuto tabulku tentokrát nevytvoříte v zobrazení datového listu, ale v návrhovém zobrazení.
Druhým způsobem vytvoření tabulky do databáze je tzv. návrhové zobrazení. Na kartě VYTVOŘENÍ zvolte ve skupině Tabulky tlačítko Návrh tabulky.
![](/images/onlibpc/6.5.1-7.jpg)
Následně se objeví prázdný formulář, kam budete zadávat jednotlivá pole vytvářené tabulky kontaktních osob:
![](/images/onlibpc/6.5.1-8.jpg)
Jednotlivá pole tabulky zadávejte podle následujících pravidel:
- Vždy zadávejte jako první pole, které tvoří jednoznačný identifikátor – KodKO – toto pole bude typu automatické číslo, aby se zamezilo duplicitě.
- Pole s textem budou typu text o délce odpovídající maximálnímu možnému textu v poli (velikost pole a další doplňující údaje se zadávají v tabulce ve spodní části formuláře).
![](/images/onlibpc/6.5.1-9.jpg)
Pole datumové dáváte ve formátu Datum a čas (a pak případně zadáte konkrétní datumový formát).
![](/images/onlibpc/6.5.1-10.jpg)
- Pole s číselnými hodnotami zadáváte v typu čísla – celého (celé číslo, dlouhé celé číslo) nebo desetinného (jednoduchá nebo dvojitá přesnost).
- Pokud počítáte s relací s druhou tabulkou, musíte do tabulky vložit pole, které bude stejného typu jako pole v druhé tabulce! (Podrobně později.)
Výsledná tabulka bude tedy mít následující strukturu:
Název pole
|
Datový typ
|
KodKO
|
automatické číslo
|
Jméno
|
krátký text
|
Příjmení
|
krátký text
|
Funkce
|
krátký text
|
Telefon
|
číslo
|
E-mail
|
krátký text
|
Poznámka
|
dlouhý text
|
KodFirmy
|
číslo
|
Pomocí levého tlačítka…