Camtasia, program sloužící k nahrávání dění na obrazovce a k úpravě takto vzniklých videí, vychází každý rok v nové verzi. Pojďme se podívat na to, co přináší verze 2021.
Standalone project
Doposud platilo, že uložený soubor projektu s příponou .tscproj obsahuje pouze odkazy na použitá média. Při sdílení nebo zálohování projektu tak bylo nutné spolu se souborem projektu přenášet i všechna použitá média. Již delší dobu existuje možnost exportu projektu i s médii (příkaz File > Export > Zipped Project), ale verze 2021 jde ještě dále – nově se totiž při uložení projektu běžným příkazem File > Save přímo do projektu zahrnou i všechna použitá média a přenesení projektu tak spočívá v přesunu jediné položky.
Nově uložený typ projektu (tzv. standalone project) vypadá na první pohled téměř shodně jako tradiční soubor s příponou .tscproj (rozdíl je jen v přidaném symbolu jezdce v pravém dolním rohu ikony), ale ve skutečnosti se jedná o obyčejnou složku se změněnou ikonou. Teprve když tuto složku otevřeme, tak v ní najdeme opravdový soubor projektu a s ním i všechna použitá média.
Pokud bychom si přáli zůstat u původního způsobu ukládání projektů, tak stačí v nabídce Save as zrušit ve výchozím stavu zaškrtnutou volbu Create standalone project. Camtasia si naše rozhodnutí zapamatuje a při ukládání dalších projektů ponechá volbu nezaškrtnutou.
Nový typ projektu určitě usnadňuje přesuny a sdílení, ale má i nevýhodu – zahrnutím médií do projektu při jejich zachování v původním umístění se zvyšují nároky na kapacitu disku. Platí to i o nahrávkách z Recorderu, které vedle zahrnutí do projektu zůstávají duplicitně ve složce Dokumenty\Camtasia, do které se standardně po nahrávání ukládají.
Proxy videa
Stříhání videí pořízených ve vysokém rozlišení bývá někdy dost frustrující – přechod mezi částmi videa není plynulý a program se může i zasekávat. Nově lze po dobu úprav kvalitu videa dočasně snížit, čímž popsané problémy odstraníme. Pro exportovaný výstup se automaticky použijí videa v původní vysoké kvalitě.
Snížení kvality videa (neboli vytvoření tzv. proxy videa) provedeme v Media Binu kliknutím pravým tlačítkem myši na naimportované video a zadáním příkazu Proxy Video > Create Proxy Video.
Vytvoření proxy videa může podle jeho velikosti chvíli trvat. Postup převodu můžeme sledovat pomocí ukazatele na samotném videu.
To, že pracujeme s proxy videem, poznáme podle jeho označení žlutým kruhem – jak v Media Binu, tak na časové ose.
Případné odstranění proxy videa lze provést příkazem Proxy Video > Delete Proxy Video dostupným opět přes pravé tlačítko myši. Jak již ale bylo řečeno, tak pro export se automaticky použijí videa v původní vysoké kvalitě, a tak ruční odstraňování proxy videa není vůbec nezbytné.
Zvukový efekt Emphasize
Při tvorbě videí se často kombinuje hlavní klip (většinou s mluveným komentářem) s hudbou na pozadí. Pro srozumitelnost komentáře je ale potřeba zajistit, aby ho hudba nepřebíjela. Velmi pohodlně to lze provést s pomocí nového zvukového efektu. Stačí na záložce Audio Effects najít efekt Emphasize a přetáhnout ho na klip s mluveným komentářem. Tento klip se stane z hlediska zvuku hlavním klipem – hlasitost ostatních klipů se automaticky sníží. Jako hlavní lze tímto způsobem označit i více klipů.
Na panelu Properties můžeme určit, jak moc se ostatní klipy ztiší. Výchozí hodnota 80 % znamená, že se ostatní klipy ztiší o 80 %, tedy budou hrát pouze s 20 % původní hlasitosti.
Ztišení ostatních klipů se provede pouze v těch částech videa, ve kterých dochází k překryvu těchto klipů s klipy označenými jako hlavní (bez ohledu na to, zdali je v daných místech hlavní klip ozvučen). Pokud tedy hudba na pozadí začíná od začátku videa a klip s mluveným komentářem se přidá až za chvíli, tak bude hudba nejdříve hrát s plnou hlasitostí a teprve těsně před příchodem komentáře se postupně ztiší.
Standardně ke ztišení dochází opravdu před ještě před hlavním klipem, což je dáno výchozí volbou Outside u vlastnosti Ramp Position.
U volby Inside by ztišení probíhalo až po začátku hlavního klipu.
Volba Span je přechodem mezi volbami Outside a Inside – ztišení začne před začátkem hlavního klipu, ale dokončí se až během něj.
Obdobně funguje i opětovné obnovení hlasitosti po konci hlavního klipu. Volby Ramp In a Ramp Out určují dobu v sekundách, po kterou bude snížení či zvýšení hlasitosti trvat.
Nové vizuální efekty a přechody
Na záložce Visual Effects najdeme tři nové efekty. Efekt Corner Rounding umožňuje zakulacení rohů média – ať už obrázku nebo videa. S oblibou se zaoblení rohů používá např. u profilových obrázků nebo u obrazu z webkamery.
Na panelu Properties můžeme určit, kterých rohů se má zaoblení týkat (ve výchozím stavu všech) a jak velký má být poloměr zaoblení (volba Radius).
Druhý nový efekt s názvem Motion Blur lehce rozmazává rozpohybované objekty, a tím dává pohybu realističtější vzhled. Projeví se to např. u textů, na které byl aplikován některý z efektů ze záložky Behaviors.
Jednou z novinek verze 2020 byla funkce Track Matte umožňující vložení videa jako pozadí objektu. Použití této funkce je ale komplikované v tom, že se jedná o vlastnost celé stopy, u níž si musíme dát pozor, ať do ní omylem nevložíme žádný další objekt. Nové lze totéž provést s jednotlivým objektem. Do níže položené stopy vložíme video a do výše položené stopy objekt.
Na objekt přetáhneme ze záložky Visual Effects efekt Media Matte.
V panelu Properties pak můžeme nastavit stejné vlastnosti, jako u původní funkce Track Matte.
Na záložce Transitions najdeme více než 75 nových přechodů mezi klipy.
Vylepšená práce se skupinami
Možnost seskupování objektů je v programu Camtasia přítomna již od nepaměti. Když skupinu rozbalíme tlačítkem plus v jejím levém horním rohu…
…tak nově dojde k zobrazení karty skupiny nad časovou osou vedle karty Main Timeline představující samotnou časovou osu.
Můžeme mít takto najednou rozbaleno i více skupin nebo i skupin vnořených v jiných skupinách. Rozbalenou skupinu zavřeme kliknutím na křížek na její kartě.
Označíme-li skupinu objektů vytvořených pomocí nástrojů na záložce Annotations (obrazce, textová pole atp.), tak se nám na panelu Properties zobrazí nová záložka Quick Properties s možností úpravy textů a barev všech objektů ve skupině najednou.
Tato funkce byla dostupná již dříve u předem připravených skupin objektů ze záložky Library. Nově je tedy dostupná i u námi vytvořených skupin. Pokud si vlastní skupiny chceme uložit do knihovny jako opakovaně použitelný prvek (např. intro, outro apod.), tak můžeme kliknout na tlačítko Open quick property editor v pravé horní části panelu a zapsat zde především vlastní názvy ve skupině obsažených textových polí. Při použití prvku v konkrétním videu pak bude jasnější, kam zapsat který text.
Další novinky
Ve verzi 2021 došlo k výrazné vizuální změně Recorderu. Nově obsahuje jen čtyři velké panely pro nahrávání obrazovky, obrazu z kamery, zvuku z mikrofonu a systémových zvuků.
K detailnějšímu nastavení se dostaneme šipkami u jednotlivých panelů.
Použijeme-li některý z mnoha efektů, které Camtasia nabízí (např. ze záložek Transitions, Behaviors, Animations, Cursor Effects, Audio Effects, Visual Effects), tak se nám na panelu Properties u detailů jeho nastavení nově zobrazí přepínač pro zapnutí/vypnutí efektu. Velmi pohodlně takto můžeme efekt dočasně potlačit anebo i jen vyzkoušet jeho dopad opakovaným zapnutím/vypnutím.
Nad časovou osou najdeme nové tlačítko Add exported frame, které vloží do projektu obrázek se snímkem aktuální podoby videa v čase, v němž se nachází jezdec.
Používáme-li možnost přejmenování názvů stop a tyto názvy jsou delší než výchozí, tak by se nám mohla hodit nová možnost rozšíření pravého pruhu časové osy potažením za jeho pravý okraj.
Vpravo nad časovou osou najdeme nový ukazatel hlasitosti (Audio Meter), který lze kliknutím ještě i zvětšit. Červeně budeme upozorněni na přechod hlasitosti do kladných čísel znamenající příliš vysokou hlasitost.
Od verze 2019 je ve vlastnostech celého projektu standardně nastaveno automatické vyrovnávání hlasitosti klipů (Auto-normalize loudness). Nově je možné konkrétní klip z tohoto vyrovnávání hlasitosti vyjmout, a to v panelu Properties na záložce Audio Properties.