dnes je 1.5.2025

Input:

Daňová evidence podnikatelů v excelu

10.12.2004, , Zdroj: Verlag Dashöfer

3.4.1 Daňová evidence podnikatelů v excelu

Ing. Marek Laurenčík

Daňová evidence – úvod

Od 1. ledna 2004 došlo ke změně způsobu vedení jednoduchého účetnictví drobných podnikatelů. Stávající jednoduché účetnictví bylo novelou zákona o účetnictví k 1. 1. 2004 zrušeno a bylo nahrazeno daňovou evidencí, kterou je nutné vést dle zákona o daních z příjmu. Tato daňová evidence je pro podnikatele jednodušší hlavně v podobě snazší evidence deníku příjmů a výdajů než původní evidence v peněžním deníku.

Nicméně zákon o daních z příjmu v podstatě ponechává možnost vést původní jednoduché účetnictví, protože splňuje požadavky daňové evidence. Je však složitější a časové náročnější. Pro efektivnější řízení ekonomiky firmy se toto původní jednoduché účetnictví doporučuje vést i nadále.

Někteří podnikatelé si pro vedení účetnictví nebo evidence pořizují účetní systémy. V tom případě nepotřebují vést další evidence, které zde popisujeme. Ovšem ne vždy je jejich účetní systém takový, aby v něm mohli evidovat vše, co popisujeme v této a v předešlé kapitole.

Pro vedení jednoduché daňové evidence, zejména pro drobné podnikatele (kteří vedou drobné skladové hospodářství a nezaměstnávají větší počet zaměstnanců), je vhodné použít prostředky programu MS Excel. Tento program je vhodný i pro ty, kteří sice mají účetní systém, ale ten jim neumožňuje vést všechny potřebné přehledy, které ve své podnikatelské činnosti sledují a zpracovávají.

Daňová evidence musí obsahovat dva druhy informací:

  • informace o příjmech a výdajích

  • informace o majetku a závazcích

Dále je již na podnikateli samotném, jak složitou strukturu daňové evidence povede. Je však třeba mít na zřeteli

Nahrávám...
Nahrávám...