3.4.1 Daňová evidence podnikatelů v excelu
Ing. Marek Laurenčík
Nahoru Daňová evidence – úvod
Od 1. ledna 2004 došlo ke změně způsobu vedení jednoduchého
účetnictví drobných podnikatelů. Stávající jednoduché účetnictví bylo novelou
zákona o účetnictví k 1. 1. 2004 zrušeno a bylo nahrazeno daňovou evidencí,
kterou je nutné vést dle zákona o daních z příjmu. Tato daňová evidence je pro
podnikatele jednodušší hlavně v podobě snazší evidence deníku příjmů a výdajů
než původní evidence v peněžním deníku.
Nicméně zákon o daních z příjmu v podstatě ponechává možnost vést
původní jednoduché účetnictví, protože splňuje požadavky daňové evidence. Je
však složitější a časové náročnější. Pro efektivnější řízení ekonomiky firmy se
toto původní jednoduché účetnictví doporučuje vést i nadále.
Někteří podnikatelé si pro vedení účetnictví nebo evidence pořizují
účetní systémy. V tom případě nepotřebují vést další evidence, které zde
popisujeme. Ovšem ne vždy je jejich účetní systém takový, aby v něm mohli
evidovat vše, co popisujeme v této a v předešlé kapitole.
Pro vedení jednoduché daňové evidence, zejména pro drobné
podnikatele (kteří vedou drobné skladové hospodářství a nezaměstnávají větší
počet zaměstnanců), je vhodné použít prostředky programu MS Excel. Tento
program je vhodný i pro ty, kteří sice mají účetní systém, ale ten jim
neumožňuje vést všechny potřebné přehledy, které ve své podnikatelské činnosti
sledují a zpracovávají.
Daňová evidence musí obsahovat dva druhy informací:
Dále je již na podnikateli samotném, jak složitou strukturu daňové
evidence povede. Je však třeba mít na zřeteli…