Každý soubor, který si chcete uchovat pro další použití, se musí uložit. Pokud soubor ukládáte jen běžným způsobem, pak ho kdokoliv jiný může bez problémů otevřít a začít s ním pracovat nebo zjistit informace, které byste někomu jinému poskytnout nechtěli. Proto existuje v Microsoft Excel 2013 i možnost určité ochrany uložených sešitů.
Máte na výběr hned tři možnosti, které při ukládání můžete zvolit pro ochranu dat:
- doporučení otevřít sešit jen pro čtení,
- sešit otevřít pouze s heslem,
- sešit otevřít jen pro čtení.
Na kartě SOUBOR klepněte na příkaz Uložit jako. Poté vyberte položku Počítač (pokud nechcete ukládat na SkyDrive). A teprve nyní klepněte na tlačítko Procházet. Tím se zobrazí dialogové okno Uložit jako, ve kterém běžným způsobem zadáte název a umístění souboru.
Důležité je však nyní klepnout v dialogovém okně na nabídku Nástroje. Tím se zobrazí jednotlivé její příkazy. Klepněte tedy na položku Obecné možnosti.
Zobrazí se tak dialogové okno, ve kterém můžete omezit přístup k danému souboru, prakticky vytvořit určitou ochranu.
Nejprve si zkuste jen nejslabší ochranu, a to je volba Doporučeno jen pro čtení. Zatrhněte tuto možnost a vše potvrďte klepnutím na tlačítko OK a soubor uložte.
Při každém pokusu otevřít takto uložený sešit se zobrazí zpráva doporučující otevření sešitu jen pro čtení, pokud nebude nutné uložit změny.
Pokud bude třeba, mohou uživatelé sešit upravovat a potom provedené změny uložit pod jiným názvem…