dnes je 8.5.2025

Input:

Formulář - Příkaz k úhradě

10.12.2004, , Zdroj: Verlag Dashöfer

3.6.2 Formulář – Příkaz k úhradě

Ing. Marek Laurenčík

Úkolem této kapitoly je ukázat, jak lze vytvořit formulář pro příkaz k úhradě, a to jak pro jednorázový příkaz k úhradě, tak pro hromadný příkaz k úhradě. Vzhledem k tomu, že odlišnost mezi těmito příkazy k úhradě není významná, popíšeme si zhotovení jednoho formuláře a pak rozdíl při tvorbě druhého.

Příkaz k úhradě lze získat jako papírový formulář v každé bance. Vyplňování příkazu na počítači značně ulehčuje práci zvláště při opravách chybného vyplnění. Každá chyba se musí při ručním vyplňování škrtnout, nad ní napsat nový údaj a opravu opatřit podpisem a datem. To při vyplňování do počítače odpadá. Vyplňování na počítači zároveň umožňuje i vícenásobné automatické vyplnění některých předem připravených údajů (čísla účtů, směrový kód banky atd.).

1. PROHLÍDKA A OTESTOVÁNÍ FORMULÁŘE

Otevřeme si soubor 3_6_2_hromadny prikaz k uhrade.xlt. Jde o šablonu, naplněnou testovacími daty. Šablonu nejprve otestujeme.

V poli vyber č. účtu plátce nastavíme číslo účtu, ze kterého budeme platit. Zvolený účet se zapíše automaticky na začátek příkazu. Po výběru se automaticky přepíší odpovídající údaje v buňkách v příkazu:

  • Číslo účtu plátce

  • Kód banky (plátce)

  • Banka (nebo peněžní ústav - její název nahoře v příkazu)

  • Pobočka (banky, z které platíme)

Pozn.: Tyto buňky jsou chráněné proti přepisu, protože obsahují vzorec.

Do barevné buňky zapíšeme jakoukoliv část názvu dodavatele, ukončíme editaci klávesou Enter (!) a stiskneme tlačítko Vyhledat. Provede se užší výběr dodavatelů, kteří se zobrazí v seznamu Vyhledejte z užšího výběru. Vybereme konkrétní firmu.

Do formuláře příkazu se přenesou údaje o platbě. Do sloupce I se vypíše informativně název účtu (netiskne se) a rozevírací seznam zůstane prázdný. Variabilní symbol a částku zapíšeme do řádku ručně.

U hromadného příkazu, pokud je vyplněn konstantní symbol v řádce s číslem účtu plátce, se tento symbol neobjeví u jednotlivých řádek s číslem účtu příjemce.

Mimoto lze i po využití popsaného automatického vyplnění jakýkoliv údaj přepsat ručně, též je možno vyplnit ručně celý řádek (např. pokud jde o ojedinělou platbu, kdy není potřeba účet příjemce evidovat pro příští použití).

Soubor 3_6_2_jednorazovy prikaz k uhrade.xlt otestujeme obdobným způsobem. Liší se pouze tím, že do něj vyplňujeme jednotlivou platbu.

Tlačítko Úprava před tiskem:

Tato volba se týká jen hromadného příkazu k úhradě. Umožňuje upravit počet řádek formuláře podle skutečně vyplněných řádků. Nevyplněné řádky se skryjí.

2. UŽIVATELSKÁ ÚPRAVA FORMULÁŘE PRO VLASTNÍ ÚČELY

  1. Otevřeme příslušný soubor (buď 3_6_2_hromadny prikaz k uhrade.xlt nebo 3_6_2_jednorazovy prikaz k uhrade.xlt) a uložíme jej do vhodného adresáře na pevný disk zatím jako normální sešit xls.

  2. Na listu Plátce do oblasti B4:E14 vyplníme tabulku s údaji o účtech, ze kterých budeme platit.

  3. Do buňky G4 na listu Plátce napíšeme obec, kde podepisujeme příkaz. Údaje se objeví pod příkazem v řádce V.. dne .. (datum se doplní automaticky dnešní.).

  4. Na listu Příjemci se do oblasti B4:G900 vyplní odpovídající údaje o příjemcích, jimž opakovaně platíme.

V nabídce Soubor zvolíme příkaz Uložit jako.. V poli se seznamem Typ souboru nastavíme Šablona (xlt). Nabídne se nám lokální složka Šablony, kam soubor uložíme.

Poznámka:
Pro uložení šablony můžeme ve složce Šablony vytvořit novou podsložku (např. Banka). Po zadání příkazu Soubor - Nový bude pak dostupná ikona Šablony na zvláštní kartě dialogového okna.

Další používání vlastní upravené šablony

Soubor se šablonou otevřeme pomocí příkazu Soubor – Nový. Potvrdíme povolení spouštění maker.

Pomocí ovládacích prvků vyplníme všechny potřebné údaje.

Pokud na listě Příjemci budeme doplňovat dalšího příjemce, je nutno soubor uložit znovu tlačítkem Aktualizace šablony. V poli Uložit do zvolíme složku Šablony nebo její podsložku, vybereme název původní šablony a dialogové okno potvrdíme. Dojde k přepsání původní šablony, čímž se aktualizují doplněné údaje.

3. VYTVOŘENÍ FORMULÁŘE HROMADNÝ PŘÍKAZ K ÚHRADĚ

V následujícím textu popíšeme vytvoření souboru 3_6_2_hromadny prikaz k uhrade.xlt. Rozdíly u souboru 3_6_2_jednorazovy prikaz k uhrade.xlt budou popsány až nakonec.

Vytvoření a úpravy tabulky hromadného příkazu

Předpokládáme, že samotný formát hromadného příkazu si už dovedete vytvořit vyplněním vhodných názvů sloupců a buněk a použitím ohraničení buněk (čáry kolem buněk). Také vložení formulářových prvků je popsáno v příslušné kapitole. Omezíme se tedy na

  • úpravy buněk – speciální úpravy hlavní tabulky nebo tvorba pomocných tabulek

  • záznam makra

Vytvoříme si tedy tabulku stejnou jako je na listu PŘÍKAZ, viz obrázek a tu si upravíme.

Úpravy buněk:
Po řádce 9 na listu PŘÍKAZ ponecháme jednu řádku volnou a skryjeme ji. Je to pro výběr dat na řádkách 10 a níže pomocí CTRL+* v makrech. Pokud by tato řádka neexistovala, vybraly by se nevhodně i řádky 5 až 8.

Poslední 15. řádek hromadného příkazu je na 25. řádku listu PŘÍKAZ. Do buňky B27 vložíme tečku a buňku pojmenujeme Značka. Řádky 26 a 27 skryjeme. Tyto úpravy jsou důležité pro univerzální výběr prázdných řádek, které pro tisk skryjeme makrem. Řeší i odlišně se chovající krajní případ, je-li tabulka plná.

Do buňky B29, kde má být místo a čas podepsání příkazu, vložíme vzorec:
=”V”&Plátce!$G$4&” dne ”&HODNOTA.NA.TEXT(DNES(); ”d.m.yyyy”)

Do buňky $G$4 na listu Plátce vyplníme název obce, kde podepisujeme hromadný příkaz k úhradě.

Pro oblasti, do kterých budeme případně zapisovat (E7:F7, B11:G25, I7), zrušíme zatržení políčka Zamknout buňky v dialogovém okně Formát buňky (příkaz Formát – Buňky.) na kartě Zámek.

Další úpravy nebo pomocné tabulky budou popsány vždy před příslušným makrem.

Výběr účtu plátce

Na listu PŘÍKAZ vytvoříme ovládací prvek pro výběr účtu plátce.Tento výběr je bez použití makra.

  1. Pomocí panelu nástrojů Kreslení vytvoříme textové pole a napíšeme text vyber č. účtu plátce: Do textového pole vložíme pole se seznamem.

  2. Pro pole se seznamem zvolíme příkaz Formát ovládacího prvku…

  3. Označíme na kartě Ovládací prvek vstupní oblast ’Plátce’!$B$4:$B$14, propojení s buňkou ’Plátce’!$I$3 a případně změníme počet řádků rozevíracího seznamu.

  4. V buňce B7 listu PŘÍKAZ uložíme funkci =INDEX(Plátce!B4:B14; Plátce!$I$3). Do buněk C7, C2, C3 uložíme podobnou funkci s jinou adresou místo B4:B14 (C4:C14 atd.).

  5. Na listu Plátce do oblasti B3:E3 vyplníme postupně názvy sloupců: číslo účtu plátce; kód banky; název banky, pobočka a tabulku B3:E14 zformátujeme, viz následující obrázek.

Hledání a vložení příjemce plateb do pole se seznamem

Úpravy buněk:
První fáze výběru zúží počet příjemců podle části nebo celého názvu firmy nebo jména osoby. Použije se k tomu rozšířený

Nahrávám...
Nahrávám...