3.6.3 Kompletní příklad – Šablona faktury
Ing. Marek Laurenčík
V této kapitole si ukážeme, jak se dá využít aplikace MS Excel při
práci v každodenním životě. Podrobně si projdeme postup jak vytvořit šablonu
pro vystavování faktur s údaji o odběratelích a položkách faktury, které budou
propojeny s databází těchto údajů (odběratelů a produktů).
Naším cílem bude vytvořit si šablonu faktury, která se bude z velké
části sama vyplňovat a zpracovávat hodnoty do ní zadané. Především půjde o
vyplnění odběratele pouze pomocí zadání jeho ID, stejně tak bude provedeno i
zadávání zboží do faktury, automatický výpočet DPH a její sumarizace a vkládání
data splatnosti.
Pro ukázku si můžete již hotovou šablonu otevřít ze souboru 3_6_3_faktura3.xlt:
-
šablona má již vyplněnou hlavičku dodavatele
-
datum vystavení i zdanitelného plnění se zobrazilo automaticky –
dnešní, datum splatnosti je přednastaveno s dvoutýdenní splatností
-
odběratele zadáme z rozvíracího seznamu v poli Název,
když do uvedeného pole ťuknete myší a zvolíte jednoho z možných odběratelů
-
jednotlivé fakturované položky (v řádcích pod sebou) zadáme z
rozvíracího seznamu pole Položka
-
v poli Platba zvolíte druh platby z rozvíracího
seznamu
-
ostatní položky včetně čísla faktury je možno doplnit ručně
Po vyplnění máte hotovou fakturu dle příkladu:
Jen pro informaci a pozdější nastavování – zdroj možných odběratelů
a položek dodávky máme na skrytých listech „Odběratelé“ a „Zboží a služby“,
které si můžete zobrazit pomocí příkazu Formát/List/Zobrazit …
Jako základ pro naší fakturu použijeme šablonu, která je dodávána
spolu s aplikací MS Excel. Stáhnout si ji ale můžeme i ze souboru 3_6_3_faktura1.xls. Tuto šablonu si
otevřeme a postupně budeme šablonu upravovat a přidávat do ní funkce, které
budou třeba.
Úkony, které detailně popisují jiné části této knihy si nebudeme
popisovat podrobně. Jejich popis a další příklady použití (v případě problému s
uvedenou funkcí) lze dohledat v příslušných kapitolách této knihy.
A nyní si už probereme krok za krokem postup pro vytvoření nové
šablony pro vystavování faktur společnosti. Otevřeme si soubor 3_6_3_faktura1.xls s připravenou
tabulkou faktury. Soubor obsahuje jeden list, který je graficky zformátován
jako faktura. Je rozdělen do několika částí – především do sekcí „Odběratel“, „Různé“, „Položky faktury“, „Typ
platby“ a „Rozpis DPH“. Na každou s těchto sekcí se podíváme
později.
-
Jako první si připravíme zdroj pro databáze zboží (produktů nebo
služeb) a odběratelů. Vložíme si do souboru dva nové prázdné listy Zboží a Odběratelé.
-
Na listu Zboží vytvoříme seznam nabízeného zboží.
Vytvoříme si sloupce „Kód“, „Popis“, „Cena za kus (bez DPH)“ a „Sazba DPH“.
Získáme tedy tabulku podle již vyplněného vzoru:
-
Na listu Odběratelé si vytvoříme seznam odběratelů.
Založíme sloupce „ID“, „Název“, „Ulice“, „PSČ“, „Město“, „IČO“, „DIČ“,
„Telefon“, „Fax“ a „Bankovní účet“. Získáme tedy tabulku podle již vyplněného
vzoru:
-
Nyní si naplníme obě tabulky vlastními údaji, nebo (pro účely
vyzkoušení) použijeme data v souboru 3_6_3_data.xls, který obsahuje
zmíněné 2 listy, s několika řádky dat. Pokud chceme použít tato data, jednoduše
si listy zkopírujeme do souboru se šablonou (3_6_3_sablona.xls).
-
Nyní si upravíme sekci Různé:
-
do buňky M16, který reprezentuje datum vystavení,
vložíme aktuální datum pomocí funkce DNES. Tedy do buňky vložíme
vzorec „=DNES()“
-
dále do buňky M17, který definuje datum zdanitelného
plnění vložíme stejné datum jako je datum vystavení a tedy použijeme vzorec „=M16“.
-
do následující buňky M18, která obsahuje datum
splatnosti nastavíme pomocí vzorce „=M16+14“ 14denní splatnost.
Dostali jsme tedy buňky M17 a M18 závislé na buňce M16, do které
se automaticky vkládá aktuální datum. Nakonec nám ještě zbývá nastavit formát datum všem třem buňkám, podle vaší volby. Získáme tedy přibližně tento
stav.
-
Dalším naším úkolem bude vyplnění odběratele. Nejprve nastavíme
pomocí funkce Data/Ověření rozbalovací seznam pro pole Název ve
hlavičce Odběratele:
-
Označíme si oblast buněk s názvem na listu Odběratelé (v našem případě B2:B7) a pomocí funkce Vložit/Název/Definovat jej
nazveme Nazev.
-
Pomocí funkce Data/Ověření nastavíme povolení zápisu
do buňky D13 pouze hodnot z naší pojmenované oblasti – povolíme seznam
se zdrojem seznamu „=Nazev“:
-
Nyní nastavíme automatické vyhledávání ostatních údajů
odběratele na základě názvu v buňce D13:
-
přesuneme se do buňky D14 a použijeme vyhledávací
funkci SVYHLEDAT, která zajišťuje vyplnění hodnoty buňky podle názvu odběratele
v naší tabulce. Do buňky zapíšeme
vzorec
SVYHLEDAT($D$13;Odběratelé!B:J;2;0)
-
musíme zajistit, když na daném místě v tabulce není žádný
údaj, aby bylo zrušeno zobrazování chybového údaje „N/A“ (při
tisku by tyto údaje na faktuře byly zcela nevhodné). To zajistíme pomocí funkce
KDYŽ, kdy budeme testovat výsledek naší funkce SVYHLEDAT a v případě, že bude
výsledkem chybová hodnota N/A, nezobrazí tuto chybu, ale pouze prázdnou
buňku. Výsledný vzorec může vypadat například
takto
=KDYŽ(JE.NEDEF(SVYHLEDAT($D$13;Odběratelé!B:J;2;0));“
“;SVYHLEDAT($D$13;Odběratelé!B:J;2;0))
-
Stejným postupem vložíme vzorce i do dalších buněk v hlavičce
odběratele (D15,D16,D17,D18,F16,F17,F18). Například pro buňku D18 (IČO) bude
vypadat zápis:
=KDYŽ(JE.NEDEF(SVYHLEDAT($D$13;Odběratelé!B:J;50));“
“;SVYHLEDAT($D$13;Odběratelé!B:J;5;0))
-
Funkčnost ověříme volbou z rozbalovacího seznamu libovolného
odběratele a zkontrolováním správného vyplnění ostatních buněk:
-
Obdobný postup použijeme pro úpravy oblasti Položky
faktury, kdy se v šabloně v budoucnu bude vyplňovat pouze pomocí
rozbalovacího seznamu „Položka“ a počet kusů.
-
Označíme si oblast buněk se zbožím listu Zboží a
služby nazveme jej „zbozi“.
-
Pomocí funkce Data/Ověření nastavíme povolení zápisu
do buněk D21:D37 ze seznamu: „=zbozi“.
-
Následně v buňkách H21:H37 a J31:J37 použijeme opět funkci
SVYHLEDAT pro nalezení příslušných údajů podle zadané položky. Vzorový zápis
pro buňku H21:
=KDYŽ(JE.NEDEF(SVYHLEDAT($D21;´Zboží a služby´!B:D;2;0)=1)“
“;SVYHLEDAT($D21;´Zboží a služby´!B:D;2;0))
Abychom vzorec mohli kopírovat, je v něm třeba uzamknout hodnotu
sloupce u buňky, kam se bude zapisovat kód zboží – proto je použit zápis $D21.
-
Pro kontrolu dalších výpočtů si zadáme do řádku jedna (řádek 21
v Excelu) ve faktuře libovolnou položku ze seznamu a do počtu kusů ve stejném
řádku si zadáme např. číslo 2. Měli bychom vidět následující výsledek:
-
Nyní si doplníme vzorce pro výpočet DPH a celkové ceny včetně
DPH. Do sloupce DPH použijeme funkci, která nám vynásobí počet kusů,
cenu za kus bez DPH a sazbou DPH. Výsledný vzorec je tedy „=F21*H21*J21“.
-
Následně vzorec ještě musíme ošetřit opět proti nezobrazování
chybové hodnoty v případě, že v řádku není žádné zboží. K tomu…