V minulém článku jsme si popsali novinky v tabulkovém procesoru Excel. V tomto článku se zaměříme na vylepšení v ostatních programech kancelářské sady Microsoft Office – Wordu, Outlooku a PowerPointu.
Obrázky z fotobanky
Klikneme-li na kartě Vložení na tlačítko Obrázky, tak zde máme k dispozici novou možnost Obrázky z fotobanky.
Obrázky můžeme vyhledávat na pěti záložkách:
- záložka Obrázky nabízí fotografie,
- na záložce Ikony najdeme jednoduché jednobarevné vektorové obrázky,
- záložka Výřezy lidí nabídne netradiční, ale pro mnohé ilustrační účely užitečný výběr fotografií osob s odstraněným pozadím,
- záložka Nálepky obsahuje spíše dětsky kreslené obrázky,
- a poslední záložka Ilustrace nabízí výběr složitějších, ale přesto barevně střídmých vektorových obrázků.
Na všech záložkách můžeme procházet připravené tematické kategorie anebo můžeme zadat dotaz do vyhledávacího pole. Vyhledávání ale není moc přizpůsobivé – když se přesně netrefíme do fotobankou používaných štítků, tak bude hledání neúspěšné. Kliknutím na obrázek ho připravíme k vložení – můžeme si takto postupně naklikat více obrázků, a to i z různých záložek. Samotné vložení provedeme tlačítkem Vložit, u nějž je vždy uveden počet vkládaných obrázků.
Potřebujeme-li velký výběr specificky zaměřených obrázků, tak bude určitě lepší je vyhledávat na internetu. K rychlému nalezení obecného ilustračního obrázku může být ale nástroj Obrázky z fotobanky užitečný. Nástroj je dostupný ve Wordu, PowerPointu, Outlooku a Excelu. K jeho použití je nutné být připojen k internetu.
Uložení obrazce jako obrázku
Tradičně lze v dokumentech kliknout na vložený obrázek pravým tlačítkem myši a příkazem Uložit jako obrázek ho uložit na disk jako samostatný soubor. Nově je tato možnost dostupná nejen u obrázků, ale také u obrazců a textových polí.
Výchozím formátem pro uložení je rastrový obrázek PNG, ale na výběr jsou i další formáty včetně vektorového formátu SVG. Kromě jednotlivých obrazců lze ukládat i více najednou označených obrazců anebo jejich skupinu. Nástroj je dostupný ve Wordu, PowerPointu a Excelu. Ve Wordu není možné ho použít na více najednou označených obrazců – pokud by to bylo nezbytně potřeba, tak je musíme nejdříve seskupit.
Hexadecimální kódy barev
Doposud bylo možné vlastní barvu (např. barvu písma, stínování, výplně obrazců apod.) zadávat pomocí složek barevných modelů RGB či HSL. Nově je možné využívat i hexadecimální kódy barev používané např. při tvorbě webových stránek. Tak např. při určení barvy písma zvolíme v nabídce barev příkaz Další barvy…
…a následně na záložce Vlastní najdeme pole Hex.
Buď si můžeme zkopírovat kód jiným způsobem zadané barvy anebo zde naopak vložíme již dříve vytvořený kód. Kódy začínají znakem hvězdičky (#), ale pokud zadáme jen číselnou část kódu, tak bude hvězdička doplněna automaticky. Hexadecimální kódy je možné využívat ve Wordu, PowerPointu, Outlooku i Excelu.
Zkrácení událostí a schůzek
Představme si např. že si domlouváme termíny schůzek v naší kanceláři. Pokud by dvě domluvené schůzky na sebe bezprostředně navazovali, tak i krátké prodloužení první schůzky povede k nestihnutí začátku té druhé. A i kdyby k prodloužení první schůzky nedošlo, tak většinou před každou schůzkou potřebujeme alespoň trochu času na přípravu. S lepším plánováním prodlev mezi schůzkami či jinými událostmi nám může pomoci nový nástroj Outlooku, který vytvořené události automaticky zkracuje o předem určený čas.
V nabídce Soubor zadáme příkaz Možnosti a na záložce Kalendář najdeme v části Možnosti kalendáře zaškrtávací políčko Zkrátit události a schůzky. Když ho zaškrtneme, tak si můžeme vybrat, zdali se má zkracování událostí provádět jejich dřívějším ukončením (volba Skončit předčasně) anebo pozdějším zahájením (volba Začít pozdě). Dobu, o kterou má dojít k automatickému zkrácení, lze určit zvlášť pro události kratší než hodina (volba Kratší než 1 h – výchozí zkrácení je 5 minut) a delší než nebo rovno hodině (volba Doba trvání minimálně 1 h – výchozí zkrácení je 10 min).
Když nyní vytvoříme novou událost tlačítkem Nová událost (či novou schůzku tlačítkem Nová schůzka) a výchozí doba trvání události či schůzky je např. 30 minut, tak dojde k jejímu zkrácení na 25 minut – buď posunutím začátku nebo konce.
Obdobně to bude i s událostmi vytvořenými potažením myší přímo v kalendáři. Potáhneme-li např. přes dvě hodiny…
…tak dojde po zapsání názvu události k jejímu zkrácení o 10 minut.
Pokud ale zadáme čas začátku a konce ručně, tak budou tyto časy respektovány a k jejich změně nedojde.
Rehearse with Coach
V PowerPointu přibyl nový zajímavý nástroj s názvem Rehearse with Coach (do češtiny by se dalo přeložit jako „Vyzkoušet s trenérem“) využívající služeb umělé inteligence. Nástroj je prozatím k dispozici pouze v anglické verzi PowerPointu a vyžaduje připojení k internetu a zapnutý mikrofon.
Na kartě Slide Show klikneme ve skupině Rehearse na tlačítko Rehearse with Coach.
Prezentace se spustí od aktuálního snímku. V okně v pravém dolním rohu obrazovky klikneme na tlačítko Start Rehearsing a procházíme prezentaci tak, jako bychom již před sebou měli publikum, tj. přecházíme mezi snímky a komentujeme je.
Nástroj nás poslouchá a pokud jsme ponechali zaškrtnuté pole Show real-time feedback, tak nám průběžně dává kritické připomínky k našemu přednesu – např. když používáme velké množství výstelkových slov…
…anebo když pouze čteme text napsaný na snímku.
Po dokončení zkoušky se nám zobrazí celkové hodnocení s následujícími částmi:
- v části Fillers jsme informováni o používání výstelkových slov,
- v části Pace vidíme zhodnocení tempa hovoru včetně grafického znázornění,
- v části Originality budeme případně upozorněni, že jsme četli text zapsaný na snímku,
- a v části Sensitive phrases bychom měli být upozorněni na použití nevhodných výrazů týkajících se rasy, genderu apod. – ačkoliv jsem se při testování nástroje o jejich používání vehementně snažil, tak je ale nástroj v mém projevu nerozpoznal.